organ

Nowadays the Franz Eggert-Organ in the Herz-Jesu-Church in the centre of Berlin is the oldest in the Berlin diocese and the oldest preserved Eggert-Organ in the whole of Germany. The instrument was built in 1899 by Franz Eggert from Paderborn as his 89th opus with 40 registers distributed among three manuals and pedal.
In 1936 the romantic organ was reconstructed in terms of the organ reform or the organ movement. Organbuilding G.F. Steinmeyer & Co. from Oettingen altered or replaced 13 registers in order to brighten up the sound, so to speak.
In 1997 a broad restoration was decided, i.e. to rebuild the instrument to its original state and to obtain a unique sound document. The task was realised by the organ workshop Christian Scheffler from Sieversdorf. This work was finished in November 1998.
Due to predominating deficiencies the Westphalian tradition-enterprise “Orgelbau Friedrich Fleiter” from Muenster in Westphalia was given the job to undertake yet another restoration of the historical Franz Eggert-Organ. The profund knowledge of this organbuilding business, especially where commerce and restoration practice of late romantic, among other things pneumatic organs of Westphalian origin, was a key factor in the achievement of the restoration works. Today once again the precious instrument resounds with its unmistakeable charm of originally romantic sound substance.

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Die Disposition

I. Manual
(Hauptwerk) C-f'''



I I. Manual
(Oberwerk) C-f'''


I I I. Manual
(Schwellwerk) C-f'''


Principal
Principal 
Gambe 
Bordun
Doppelflöte 
Flauto major 
Octave  
Gemshorn 
Rauschquinte 2fach 
Cornett 3fach 
Mixtur 2-5fach 
Trompete 
Trompete
16'
8'
8'
8'
8'
8'
4'
4'
22/3'
4'
51/3'
8'
16'

Bordun  
Principal
Gedeckt 
Salicional  
Harmonieflöte  
Octave   
Rohrflöte
Progress. Harm. 2-4fach
Clarinette
16"
8'
8'
8'
8'
4'
4'

8'

Gambe 
Geigenprincipal
Gedackt 
Concertflöte
Aeoline 
Voix celestis
Traversflöte
Violino
Oboe 
16'
8'
8'
8'
8'
8'
4'
4'
8'

Pedal C-d'








Principalbass  
Subbass 
Violon 
Gedacktbass 
Oktavbass
Gedacktbass 
Violoncello 
Posaune
Trompete      
16'
16'
16'
16'
8'
8'
8'
16'
8'

Kegelladen, pneumatische Spiel-und Registertraktur.
Manual-Coppel II-I, III-I, III-II, Pedalcoppel I, II, III.
Tutti, Forte, Mezzoforte, Ad libitum (= eine freie Kombination), Piano im Pedal,
Schwelltritt für das III. Manual mit drei Stufen zum Einhaken, Crescendo-Tritt

Diese historische Orgel steht nun der Gemeinde und den Organisten in der ursprünglichen Gestalt zur Verfügung. Der warme, nie schreiende, aber volle und weiche Klang des Instrumentes bezaubert durch die symphonischen Gemälde und Stimmungen, die unter den kundigen Händen des Organisten entstehen.
Die Traktur ist sehr leichtgängig durch die damals verwendete Pneumatik, hat aber den Nachteil, dass absolut präzises Spiel sehr erschwert ist. In den symphonischen Orgelwerken ist aber die Virtuosität, der Zauber der momentanen Stimmung des Werkes und das Grandiose im Vordergrund, sodass die Nachteile der Traktur gar nicht so ins Gewicht fallen.